طرح بسیط: خلاصه فعالیت طرح بسیط مسجد فرشته : 1-فعالیت ما ابتدا با طرح یک ایده کاربردی آغاز شده و سپس با 2-تشکیل تیمی از افراد با انگیزه و خلاق، یک استارت آپ را شکل میگیرد. 3-و این تیم با پشتیبانی این گروه و ایده آنها در زمینه های 4-همانند تامین منابع ، ارائه آموزش کسب وکار وجذب و تامین سرمایه های مالی اقدام می نماید. طرح پیش کار: پیش کار با دعوت از متقاضیان و کسانی که طرح و یا ایده ارزش آفرین در حوزه اهداف کانون دارالسلام هستند به دوره پیش کار خود دعوت نموده و به آنها خدماتی را در راستای هدایت و بهینه نمودن طرح و ایده می نماید. دوره های مشارکتی این مجموعه برای ایده پردازان و داوطلبین کسب وکار نوپا معمولاً در 7 یا 8 روز (پشت سرهم یا هفته ای یک روز) برای استارت آپ هایی که در مراحل سخت اولیه به سر می برند، برگزار می نماید. پیش کار سیمرغ با برگزاری جلسات آموزشی زیر نظر مربیان باتجربه و به صورت هفتگی، تمام جنبه های کلیدی ایجاد یک کسب و کار را برای کارآفرینان تازه کار، طراحان و توسعه دهندگان پوشش می دهند تا یک محصول مقیاس پذیر را تست و تایید نمایند. در واقع، وجود مربیان متعهد و با سطح کاری با کیفیت بالا برای موفقیت برنامه های یک پیش شتاب دهنده حیاتی است. تیم های شرکت کننده، بطور مستقل در خارج از این جلسات کار می کنند، ولی انتظار می رود که آموخته ها و پیشرفت هفتگی خود را گزارش دهند. این مربیان با توجه به حمایت و معرفی سازمان های ذیصلاح و مراکز آموزش معرفی و انتخاب میشوند در این دوره ها یک کارآموز، تمام دانش و مهارت های لازم را برای عرضه ی محصول اولیه، پیوستن به یک شتاب دهنده و یا متقاعد نمودن صندوق سرمایه گذاری اولیه (Seed Funding)، را در اختیار طرح های جدید در راستای اهداف مجموعه قرار می دهد. به عبارت دیگر، همه ی استارت آپ هایی که دوره پیش کار را با موفقیت پشت سر می گذارند، اولویت بالاتری برای ورود به برنامه های طرح بسیط وجذب سرمایه از صندوق سرمایه گذاری کار را خواهند داشت، همچنین امکان بیشتری برای جلب نظر سرمایه گذاران مربوطه را خواهند پیدا نمود. مفاهیم در پیش کار: مفهوم مخاطب: عموماً مخاطبین این برنامه، کارآفرینان تازه کار و یا دانشجویانی است که به تازگی فارغ التحصیل شده اند و در کتابخانه دارالسلام عضو بوده اند. در مرحله بعد بانوان مرتبط با فضای مسجد و یا شاغلین در محله است. فاز سوم ورود افراد بیکار، محققان و دیگر دانشجویان در دیگر مناطق اختصاص خواهد یافت. مفهوم مرحله: پیش کار در همان مراحل اولیه و قبل از سرمایه گذاری مرحله ی دانه (pre-seed stage) انجام می شود. مفهوم مدت برنامه: از برنامه های زمانی طرح بسیط بین 1تا 8 هفته است. مفهوم مربیان: تمام برنامه ها با حضور مربیان باتجربه همراه خواهد بود. برخی از پیش شتاب دهنده ها، سرمربیان فوق العاده ای دارند که در طول کل برنامه منحصراً با یک تیم کار می کنند. مفهوم روز نمونه اولیه: در اغلب موارد، پیش شتاب دهنده ها در پایان برنامه ی خود، یک روز دمو خواهند داشت، که تیم ها ایده های خود را در مقابل داوران، مربیان، سرمایه گذاران و یا حتی عموم مردم ارائه می دهند. مفهوم مباحث دوره: مرسوم است که در طول دوره هایی که توسط پیش شتاب دهنده ها برگزار می شود، مباحث زیر تدریس شود؛  اعتبار سنجی مشتریان (Customer Validation)  بازاریابی (Marketing)  ارائه ایده ها (Pitch)  توسعه ی محصول (Product Development)  نمونه ی اولیه (Prototype)  بوم مدل کسب و کار (Business Model Canvas) برترین اهداف پیش کار : تامین ابزار و دانش: برنامه های پیش کار در جهت توانمندسازی افراد با استفاده از ابزار و آموزش هایی در رابطه با چگونگی ایجاد کسب و کار است. چنین برنامه هایی در بالا بردن سطح آگاهی جامعه در مورد مباحث مربوط به کارآفرینی نیز مؤثر است. شناخت راه حل مناسب: برنامه ها و آموزش های دوره ی پیش شتابدهی به افراد کمک می کند تا مشکل واقعی را شناخته (از ساختمان بیرون بزنید)و سپس به توسعه ی راه حل مناسب آن بپردازند. این موضوع یکی از مهم ترین مراحلی است که کارآفرینان تازه کار با آن مواجه شده و پیش شتاب دهنده ها نیز بیشترین تاثیر را در این مرحله خواهند داشت. ذهنیت کارآفرینانه: هدف پیش شتاب دهنده ها فقط این نیست که مهارت کارآفرینان را از نظر فنی افزایش دهد، بلکه ذهنیت کارآفرینانه ی آن ها را نیز بالا می برد. ساخت اکوسیستم محلی: پیش شتاب دهنده ها با ایجاد یک شبکه ی قدرتمند و برقراری ارتباط بین مربیان باتجربه و کارآفرینان الهام بخش با شرکت کنندگان، به این افراد در تاسیس استارت آپ های خود کمک می کنند. که هرکدام از این استارت آپ ها بخشی از اکوسیستم محسوب شده و اقتصاد محلی را تقویت می کنند. وارد شدن به مرحله شتاب دهنده ها: تعداد زیادی از استارت آپ هایی که تقاضای خود را برای ورود به مرحله ی شتاب دهنده ها مطرح می کنند، فاقد سطح کیفیتی مورد انتظار هستند. ولی همانطور که پیش از این گفتیم، پیش شتاب دهنده ها به تیم ها و استارت آپ ها برای ورود به این مرحله کمک کرده و موجب رشد و گسترش آن ها با سرعت بالایی خواهند شد. نمونه ای برای پیش شتاب دهنده: این برنامه در 5 هفته (هفته ای یک روز) آموزش کارآفرینان را توسط مربیانی به عهده می گیرد که خود، بنیانگذاران شرکت های بزرگی بوده اند و تمام دانش و تجربه ی خود را با تیم ها به اشتراک خواهند گذاشت تا استارت آپ مورد نظر را برای جلب نظر برترین شتاب دهنده ها و همچنین جذب سرمایه ی اولیه ی بالاتر آماده سازند(وب سایت استارت آپ نکست) و البته رویداد به همت کانون کارآفرینی صنعتی ایران در تهران هم برگزار شده است . طرح بسیط ؟ واژه شتاب‌ دهنده یا به طور مشخص شتاب‌دهنده استارت آپ، امروزه به اصطلاحی آشنا و همه‎گیر در فضای کسب و کار تبدیل شده است. در حال حاضر تعداد زیادی از کشورها که جهت تقویت اقتصاد مبتنی بر فناوری که در کشور ما به اسم اقتصاد دانش بنیان شناخته شده است، به مساله تجاری‌سازی اختراعات و نوآوری ها می‌پردازند، توجه روزافزون به این مراکز شتاب‌دهنده‌ ها در سراسر جهان نشان از یک تغییر ساختار در اقتصاد جهانی دارد. اما این شتاب‌دهنده چیست و چه نقشی در اکوسیستم استارت آپ ها دارد؟ بصورت خلاصه می‎توان گفت شتاب‌دهنده، یک مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکت های استارت آپی نوپای زیرمجموعه خود را مهیا می سازد. از آنجایی که تعداد قابل توجهی از صاحبان ایده‌ها و نوآوری ها از توانایی و قدرت مالی کافی و یا دانش و شبکه بازاریابی کافی برای توسعه کسب و کار خود برخوردار نیستند، شتاب‌دهنده مجموعه‌ای کامل از خدمات مورد نیاز برای رشد یک کسب و کار نوپا ارائه می دهد: خدمات شتاب دهنده استارت: 1- منابع مالی 2- انواع مشاوره 3- تهیه فناوری‌ها و تجهیزات مختلف 4- ایجاد فضایی را جهت استقرار شرکت نوپا در یک بازه زمانی 4ماه در حقیقت اصلی‌ترین رسالت شتاب‌دهنده، تقویت یک استارت آپ (شرکت نوپا) و تبدیل کردن آن به شرکتی است که بعد از خروج از حمایت شتاب دنده بتواند به تنهایی در بازار رقابت نموده و رشد کند. آشکار‌ترین تفاوت میان شتاب دهنده‌ ها و مراکز رشد در چارچوب زمانی آنهاست. شتاب دهنده برای یک مدت‌ زمان کوتاه و مشخص، معمولا ۹۰ روز الی ۴ ماه، با استارت آپ‌ها کار می‌کند. هم‌چنین به استارت آپ‌ها میزان مشخصی سرمایه می‌دهند، غالبا چیزی حدود ۲۰،۰۰۰ دلار. شتاب دهنده ها معمولا در ازای سرمایه و راهنمایی چیزی ما بین ۳ الی ۸ درصد یا بیشتر از مالکیت شرکت شما را طلب می‌کنند. همان‌طور که در ادامه خواهید دید، همین ویژگی‌ها هستند که شتاب دهنده ها را ساختار یافته‌تر از مراکز رشد می‌کنند. مسیر شتاب دهنده ها یک مسیر فراگیر در جهت رسیدن موفقیت نهایی نیست. در عوض، شتاب دهنده ها می‌خواهند که به شما کمک کنند تا به نقطه‌ای برسید که در آن آماده‌ی کسب سرمایه‌ی بیشتر می‌شوید. هدف شتاب دهنده ها رشد اندازه و ارزش هر چه سریع‌تر یک شرکت به منظور آمادگی برای رسیدن به اولین دور کسب بودجه و منابع مالی است. این اهداف کاملا منطبق با میزان حق سهمی (equity) است که شتاب دهنده ها در ازای راهنمایی‌ها و منابع خود طلب می‌کنند. مرکز رشد ونمو: مرکز رشد سیمرغ با دوره‌های راهبری پرورشی به به طرح های فرهنگی و خدماتی خاص تا مدت یک و نیم سال خدمات ارائه می دهد، وتمرکز کمتری بر روی رشد سریع داشته و هیچ هدف خاصی را برای آن مجموعه به جز کسب موفقیت با سرعتی مناسب مد نظر ندارند. زیرا این طرح ها فرهنگی می باشند و برای موفق شدن در معرفی و تولید احتیاج به زمان و فرهنگ سازی است. در حقیقت، هدف ما در این زمان طولانی آماده‌سازی شرکت و طرح خلاقانه فرهنگی برای شرکت در شتاب دهنده و توسعه دادن آنها است. مراکز رشد سیمرغ حق سهمی از گروه ها وطرح های خالص فرهنگی برنمی‌دارند یا اگر حق سهمی داشته باشد بسیار ناچیز است، زیرا همانند طرح ها یاقتصادی در شتاب دهنده ها سرمایه‌ی اولیه‌ای کلانی وارد نشده است. صندوق سرمایه کسب: گروه سرمایه¬ گذاری سیمرغ ، عبارت است از تأمین کننده سرمایه برای شرکت ها و کسب و کارهای نوپا و کارآفرین مرتبط با مجموعه دارالسلام که مستعد جهش و رشد هستند را حمایت مالی می نماید. این صندوق با وارد کردن سرمایه خود، شکاف سرمایه و کمبود نقدینگی طرح های کارآفرین را جبران می‌کند و در گروه سهام داران آن‌ها قرار می‌گیرد. صندوق سرمایه گذاری با مدیریت فعالانه و برنامه‌ریزی در توسعه مدل‌های راهبردی، در کسب و کار هدف و ارزش افزوده و افزایش قیمت سهام این شرکت ها نقش مهمی ایفا می‌کند. رونق و توسعه فعالیت‌های سرمایه گذاری خطر‌پذیر موتور محرکه و محور اصلی رشد محصولات جدید و نوآوری در پیش شتاب دهنده و شتاب دهنده سیمرغ است. در واقع صندوق سرمایه گذاری سیمرغ یک زیرگروه متخصص در امور مالی و سرمایه گذاری در طرح کسب وکار جهاد سازندگی ایران است که در طرح های رو به رشد و غالبا دانش بنیان شتاب دهنده سیمرغ سرمایه گذاری می کند. سرمایه خطر پذیر چیست؟ سرمایه خطرپذیر سرمایه‌ای است که نهاد‎های خصوصی یا دولتی و اشخاص حقیقی به همراه کمک های مدیریتی تخصصی، در اختیار شرکت های جوان، کوچک، که به سرعت در حال رشد هستند، یا دارای آتیه اقتصادی درخشان و عموما دانش بنیان قرار می‌دهند. این سرمایه خطر پذیر، از منابع مهم تأمین مالی شرکت های کوچک و نوپا است. تامین کننده این سرمایه ها، شرکت های برزگ و در جستجوی خلاقیت و دانش نوین هستند. آنها پول و تجارب مدیریتی را در اختیار شرکت های در حال رشد قرار می‌دهند و آن‌ها هم این امکانات را برای تبلیغات، پژوهش، ایجاد زیرساخت و تولید محصول استفاده می‌کنند. این صندوق عموماً در طرح ها سرمایه گذاری می‌کند که در راستای اهداف مجموعه دارالسلام محصولی جدید یا روش کار جدیدی دست پیدا کرده باشند، و یا روش و خدمتی را به شیوه‎ای نوین و دانش بنیان و اثربخش و متفاوت ارائه می‎کنند. این صندوق در ازای پولی که سرمایه گذاری می‌کنند، سهام دار در آن شرکت و یا طرح می شوند و از این طریق خلق ثروت می‌کنند. این صندوق ، شرکت ها و طرح ها را بر اساس ابعاد مختلفی چون اندازه شرکت، نوع صنعت، افق سرمایه گذاری، مقدار خطر، منطقه فعالیت، دوره سرمایه گذاری و دیگر اولویت های گروه جهاد سازندگی ایران بررسی نموده و سرمایه اختصاص میدهند. ويژگي های مهم صندوق هاي سرمایه گذاری خطر پذیر سیمرغ مشاركت در مديريت شركت‌ها سرمايه ‌گذاران كه عموما باتجربه و داراي شم تجاري و اقتصادی بالا هستند، با اتكا به تجربه‌هاي حاصل از كمك به شركت‌هاي مشابه، با مشاركت در مديريت شركت‌هاي سرمايه¬ پذير نوپا، به ایجاد ارزش افزوده مي پردازند و نقش كارآفريني پررنگتری از نقش تامين كنندگي منابع مالي ایفا می کنند. ارزيابي همه ¬جانبه سرمایه ها بيشتر در شركت هاي نوپا و دانش بنیانی سرمايه گذاري مي شود كه رشدي سريع دارند. اما همواره می بایست جهت سنجش توان طرح ها و شرکت ها از نظر موفقیت ارزیابی هایی در مورد وضعیت بازار، مدیریت، فناوری و … صورت گیرد. خطر‎پذیری خطر‎پذیری نقش بسزایی در توسعه تکنولوژی دارد. خطر پذیری به مجموعه شرایطی وابسته است که یکی از آنها ایجاد مشوق‌هایی برای سرمایه داران صندوق هاست تا درقبال سرمایه گذاری های مطمئن پاداش دریافت نمایند و در قبال شکست بی تفاوت نباشند. مشارکت در مالکیت شرکت ها زمانی که صندوق‌ های سرمایه گذاری خطرپذیر در مالکیت شرکت ها سهیم می شوند، از هر ابزاری برای کمک به موفقیت این شرکت ها استفاده می‌کنند. مشاوره‌هاي متعدد در كمك به شركت هاي نوپای دانش بنیان و مبتني بر تكنولوژي و نوآوری مطرح مي‌گردد و اين كار به‌معناي پيوند نظام¬مند ايده و تخصص كارآفرينان جوان با تجربه و شم تجاري كارشناسان صندوق هاي سرمایه گذاری است. انگیزه سودآوری سرمایه گذاری خطرپذیر صندوق که سرمایه خود را در طرح‌های نوآورانه و دانش بنیان و در عرصه تکنولوژی های پیشرفته در معرض خطر قرار می‎دهد، برنامه نسبتا طولانی برای کسب سود بیشتر دارد و عموما سود مورد نظر صندوق‌ سرمایه گذاری خطر پذیر، از محل افزایش ارزش سهم مالکیت آن‌ها در زمان فروش حاصل می‎شود و کمتر از راه درآمد جاری شرکت ها. توجه به شرکت های نوپا در مرحله ابتدایی معمولا کارآفرینانی با ایده‌ها و نوآوری های جالب وجود دارند و در بسیاری از موارد، حتی ساماندهی مناسبی در قالب شرکت ندارند. پس ارزیابی ظرفیت کارآفرینان جوان با ایده های دانش بنیان و نوآورانه بسیار دشوار است و خواهان مهارت‌های ویژه‌ای با افق زمانی سودآوری بلندمدت می‎باشد. عموما جهت گیری سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر بیشتر به سمت شرکت های نوپا و نوآور است. دیدگاه بلند مدت خطرپذیری برای کسب سود بدون در نظر داشتن دیدگاه بلند مدت امکان پذیر نمی‌باشد. اساسا دیدگاه کوتاه‌مدت در توسعه تکنولوژی و نوآوری جایی ندارد و اگر دیدگاه کوتاه مدت بر صندوق‎ سرمایه گذار خطرپذیر حاکم شود، این صندوق ها از مفهوم سرمایه گذاری خطرپذیر دور می‌شوند. صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر عموما دیدگاه بلند مدت دارد. مدیریت حرفه‌ای تصمیم‌گیری درباره انتخاب پروژه های مناسب برای سرمایه گذاری از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به گونه‌ای باشد که بازگشت سرمایه را به بالاترین میزان برساند و از خطر موجود به میزان زیادی بکاهد. مدیریت در صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر بگونه ای است که کاهش خطر از طریق مشارکت در پروژه ¬های متعدد دنبال می¬ شود و نه از طریق مشارکت کردن در پروژه ¬های کم¬ خطر.

 

طراحی شده توسط ❤ طراحی سایت دیدشو